Vzdělávání a kapitalistické společnosti

07.01.2019

Aktuální problém vzdělávání v kapitalistické společnosti tkví v institucionalizaci školství. Vztahem kapitalismu, vzdělávání a společnosti se zabývali dva behaviorální vědci - výzkumníci Samuel Bowles a Herbert Gintis. Ve výzkumu se opírají o americké školství, nicméně jejich závěry lze aplikovat na celé rozvinuté západní školství obecně. Podle nich obecná školní docházka nepřispívá k ekonomické rovnosti ve společnosti.

Moderní vzdělávání je poplatné průmyslovému kapitalismu a nerovnosti ve společnosti jen prohlubuje. Moderní školy prohlubují nerovnosti, omezují rozvoj osobnosti na formy slučitelné s poslušností vůči autoritám a přispívají k tomu, že se žáci smiřují se svým osudem. Kdyby existovala větší demokracie na pracovišti rovnost ve společnosti bylo by možné vytvořit úplně nové, zdravé školství. Propracovaný systém založený na principu, který by podporoval rozvoj individuality každého jedince. Podobné poselství do teorií o vzdělávání přinesl i Ivan Illich. Skryté poselství školy je znát své místo a klidně sedět. Illich navrhuje osvobodit od školy úplně. Do těchto extrémních řešení bychom se nepouštěli, nicméně v rámci výuky výtvarného umění můžeme popustit uzdu. Můžeme žákům umožnit volný pohyb nejen fyzického charakteru, ale i myšlenkový.

Ivan Illich: Odškolnění společnosti Sociologické nakladatelství (SLON), 2000, 109 s.

Bowles, Samuel, and Herbert Gintis. 1976. Schooling in Capitalist America: Education Reform and the Contradictions of Economic Life.New York: Basic Books Inc. pp. 131-132, 147

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky