
Baroko Umělec Biedermeier Secese Moderna Gotica Rokoko Malba Kubismus
Slovníček pojmů
Zde je vytvořený slovníček některých vybraných uměleckých pojmů, které by se Vám při práci na kopiích starých mistrů mohly hodit....
Akademismus
konzervativní umělecký projev
Art Nouveau
Asyrské umění
původně Semitský národ z horního Tigridu, později Mezopotámie, 12. - 7. století př.n.l., reliéfy s výjevy lovů
Babylonské umění
konec 3. až konec 4.století př.n.l., umění hlavně národu Sumerů ale také Skladů z Mezopotámie
Barbizonská škola
realismus v kombinaci s impresionismem
Baroko
mytologické a alegorické výjevy, slohové výtvarné umění, rok 1600-1750, vyvynuto z Renesance a Manýrismu
Biedermeier
zdrobnění Empiru, střední Evropa, u nás J. Navrátil
Byzantské umění
ikony a miniatury antické tradice, umění říše římské
Dadaismus
protest mladých proti hrůzám války, obrazy nedávali věcný význam, umělecký směr z roku 1915
Dekance
19.st až začátek 20.st., pokus objevit nepostižené stránky života, pesimismus, osobní pocity, individualismus
Egejské umění
Kréta a zejména Mykény, 3400-1200 př.n.l., východní středomoří před příchodem Řeků
Egyptské umění
jedno z nejstarších umění, sochy panovníků, monumentura - piramidy, chrámy, hrobky, reliéfy a malba, nástěnná malba
Empír
především nábytek, móda, výzdoba interiérů, Francie později Evropa, jednoduché obrysy a přímé linie
Etruské umění
střední Itálie, spojení Řeckého a Římského umění, 8.-1.st.př.n.l.
Exotismus
vyvynutý z romantismu od dob kolonií, novota a neobvyklost exotických prvků jak clověka zaujmout
Expresionismus
20.st. Německo, vystihnutí lidského nitra, velká barevnost a křečovité kresby, duševní kvalita, důraz na výraz, Van Gogh, Munch
Fauvismus
opozice oproti impresionismu, čistota a rizost tónu, monumentárnost obrazové plochy, barva, poetické, barevné plošné kompozice, paralela expresionismu
Funkcionalismus
hlavní je čistý účinek materiálu, směr v architektuře bez ozdob apod.
Futurismus
Gotika
od 12. do 16.století, architektura-velká okna, lomený oblouk, žebrová křížová klenba, opěrný systém. Monumentárnost, figurálnost v plastice. Deskové, knižní a nástěnné malířství od linearismu k plošnosti, vyjadřování plastického tvaru a barevného obrazového prostoru, florentská a sienská škola italské gotiky
Halštatské umění
naleziště Hallstatt u Solné komory v Rakousku podle které nese název, pravěké umění z doby železné
Helénistické umění
spojení řecké kultury s východní kulturou, 3.st. až konec 1.st.př.n.l., pozdní vývoj řeckého umění k podrobení Řecka Římany
Idealismus
tendence vytvářet ideální umělecké typy, dobové estetické měřítko, neinspiruje se přímo stkutečností
Impresionalismus
začátek 70.let 19.století, Francie, rychlá skica, přednes a úsilí zachytit dojem z přírody, radost, světlo, kolorit, konec potemnělé barevnosti, barevné tóny se mísí až při pohledu diváka, P. Cézanne, Renoir, Pissarro, Degas, Sisley
Jezuitský sloh
lidově Baroko a jihoamerická barokní architektura
Jugendstil
středoevropsky Secese, název odvoděn z Jugend časopisu, který propagoval tento styl, jinak řečeno Art-Nouveau a Modern style
Karolinská renesance
9.-10.st. lidské postavy opět v plastice i v malířství, kamenná monumentární architektura ve stavebnictví
Klasické umění
zdůraznění trvalosti uměleckého významu, Antika, stylové zařazení, není ovšem klasicistní
Klasicismus
konec 18. až začátek 19.století, řád umělecké tvorby, rozumová úvaha, ušlechtilá prostota, krása klasické antiky, archeologie antických měst Pompeje a Herkulanea, umělecké akademie
Konstruktivismus
architektický směr, 20.století, zdůrazňuje stavební principy určující vlastní estetickou účinost materiálů, aplikace i na jiné výtvarné obory
Kubismus
založili P. Picasso a G. Braque v Paříži 1910, časoprostorový rozměr, hrany, křivky, úhly a kruhy, perspektiva vychází z obrazové plochy ven, kubismus ukončila 1.světová válka
Manýrismus
velmi vyhraněné formové i obsahové znaky, hlavně malířství a plastika, typickými proporci jsou malá hlava, dlouhý krk a nadmíru protažená figura těla, Tintoretto, Pontormo, El Greco, v Praze G.Arciboldo, R.Savery a B. Spranger
Modern Style
Art Nouveau a Secese - anglický název
Naivní umění
umělci z lidových vrstev, neškolený výtvarný projev, tvořili pro vlastní potěšení, jinak řečeno insitní umění, jako první Henri Rousseau
Naturalismus
výtvarné pojetí výhradně přírody je opakem idealismu, obraz nebyl vypracovám uměleckým rozumem
Nazarenismus
počátek 19.století, výtvarná skupina německých umělců, navazují programově na raného Raffaela, Durera a Perugina, v českém umění Tkadlík
Neobaroko
opakují prvky baroka, také pseudobaroko, poslední čtvrtina 19.století, výtvarná tendence
Neogotika
opakují styl a prvky gotiky, také pseudogotika, 19.století, výtvarná tendence
Neoimpresionismus
důraz na dekoraci barevných teček a bodů, výtvarný směr, 19.století
Neoklasicismus
navrácení k zásadám a způsobům klasicismu, druhá polovina 19.st. až začátek 20.st., snaha dát uměleckému výrazu nový řád, například tvorba Františka Muziky a Otakara Kubína
Neoplasticismus
20.léta min. století, důraz na tři základní barvy - černá, bílá, šedivá a na pravý úhel horizontálně vertikálních kompozic, např. Mondrian
Op-Art
bezprostřední působení na diváka, vyvolání různých zrakových efektů, optický směr umění
Osma
roku 1907 a 1908 skupina českých malířů společně vystavovala v Praze - Filla, Beneš, Procházka, Kubišta, Feigl, Nowak, Horb, Pitterman
Poetismus
20.století, iniciativa Vítězslava Nezvala a Karla Teuta, nový směr básnický byl aplikován i do výtvarné oblasti
Purismus
dekorativní, malířský styl, který odmítá impresionismus i kubismus, jasná, přesná, racionální malba, jednoduché formy, barevná harmonie moderních předmětů, uplatnění více v architektuře a užitém umění
Pop-Art
Spojené státy, výtvarné umění inspirováno reklamními a komunikačními prostředky - obaly, comics, inzerce atd.
Realismus
19.století, umělecký směr s podměty prosté skutečnosti, odvrací se od tradičních prostředků malby, postih nové formy malířského výrazu objektivní studií reality, protiklad idealizujících a abstraktních geometrických tendencí, u nás K.Purkyně, A.Chittusi a S.Pinkas
Renesance
Itálie 15. a 16.století, navazuje na dědictví antiky, hlavní myšlenkou je humanismus, schopnost lidské osobnosti poznávat svět, nové pojímání krásy, harmonie a uměřenost poměrů
Rokoko
1730-1780 konec barokního slohu, zdrobnění baroku, ornamentální a dekorativní prvky, technika rokokové malby je pastel, smyslnost, rozechvělá poetičnost až frivolnost, J.B.S.Chardin, A.Watteau, G.B.Tiepolo, v Čechách N.Grund
Romantismus
epocha 1.pol. 19.století, protiklad klasicismu, zesílený význam barev, subjekt se podílí na díle autora, uvolnění výrazových prostředků, důraz na fantazii, citlivost a snovost, W.Turner, J.Constable, E.Delacroix,W.Blake, u nás J.Mánes, J.Navrátil, J.Čermák
Románský sloh
11.-12.století, západoevropské románské národy, rozvinutí pozdně antických tradic, hlavní bylo stavitelství - kamenné kvádry, silné zdi, oblouky a vázanost půdorysů, architektura v Čechách - rotundy, plastika v architektuře byla dekorativní, geometrie, ornamenty, v malířství barevně kolorovaná kresba - knižní i nástěnná
Rudolfinské umění
umění s manýristickým charakterem, shromážděné umění na dvoře císaře Rudolfa 2.
Secese
rok 1900, sloh evropského umění, jinak také Modern Style, Art Nouveau a Jugendstil
Starokřesťanské umění
1.-6.století, Palestina, Ravenna, Milán a Řím, základ středověkého umění, pokračuje v římském pohanském umění
Surrealismus
začíná roku 1924, 1. manifestem surrealismu, je to umění s důrazem na sílu snu, podvědomí a volných představ, P. Klee, J.Miró, S.Dali, M.Ernst
Symbolismus
nový umělecký směr, který se snaží o obsahové zvýraznění výtvarného díla, 90.rok 19.století